‘Jos Schuurmans halua tarjota oman uutispaketin netin käyttäjille’ | Länsi-Savo (#Uutisraivaaja)

(Lataa PDF-versio / Lähde: Länsi-Savo)

Otsikko: Jos Schuurmans haluaa tarjota oman uutispaketin netin käyttäjälle

LÄNSI-SAVO SUNNUNTAINA 27.3.2011
Teksti ja kuvat: TIINA KNAAPPILA

Mäntyharjulainen Jos Schuurmans keksi, kuinka suodattaa uutisia nettikäyttäytymisen perusteella. Idea kisaa Uutisraivaajan voitosta.

Uutisraivaaja on Helsingin Sanomain Säätiön kilpailu, joka etsii uusia ideoita ja innovaatioita journalismiin. Mäntyharjussa asuva Jos Schuurmans on valittu kymmenen finalistin joukkoon.

Voittaja julkistetaan syyskuussa, mutta Schuurmans ei aio jäädä odottamaan ”jackpotia”, vaan etsii jo yhteistyökumppaneita ideansa kehittämiseen. Samalla, kun hän lähetti keksintönsä kilpailuun, hän julkaisi sen blogissaan.

Näin hän uskoo parhaiten löytävänsä yhteistyökumppanit, joita asia kiinnostaa.

– Uskon, että tämä on uutisorganisaatioille lisäarvo ja -palvelu, ja että kaikki tekevät tulevaisuudessa jotakin tällaista. Nyt on mahdollisuus olla eturivissä, Schuurmans sanoo.

IDEAN NIMI on Gestures eli suomeksi Eleet. Se on uutisseula, joka etsii käyttäjälleen sopivimmat uutiset netin tietotulvasta.

Suositukset tai ehdotukset käyttäjää kiinnostaviksi uutisiksi perustuvat nettikäyttäytymiseen eli miten käyttäjä jakaa, twiittaa tai kommentoi.

“Minulle  netin iso lupaus on se, että sieltä saa sitä, mikä eniten kiinnostaa.”
Jos Schuurmans

Schuurmansilla on kokemusta suositusteknologiasta, sillä hänen Cluetail-yrityksellään on palvelu, joka seuloo nettitietoa sisällön perusteella.

UUTISRAIVAAJAAN osallistuva innovaatio yhdistelee ja vertaa nettikäyttäytymistä, sillä uutis tarjontaa ei voi tehdä samalla tavalla kuin esimerkiksi Amazonin tai muiden nettikauppojen suosituksia.

Niissä asiakas valitsee tietyn tuotteen ja saa vinkin muista mahdollisesti kiinnostavista tuotteista. Ne ovat kiinnostaneet myös 10 000 muuta ensimmäisen tuotteen valinnutta.

– Se ei toimi uutisissa, sillä ne ovat tuoreita. Ei niitä ole valinnut 10 000 käyttäjää ennen sinua.

– Katsomme siis sosiaalisen median eleiden kautta, mikä käyttäjää voisi kiinnostaa. Kaikki netissä tekemäsi toiminnot kertovat jotakin sinusta.

Mitä enemmän laitteella on käyttäjiä, sitä tarkempia suositukset ovat. Vertailupohja ratkaisee.

JOS HALUAA uutisiinsa vaihtelua, voi kääntää koneen yllätysnappia haluamaansa suuntaan. Silloin joukkoon tulee odottamattomia ehdotuksia.

Schuurmansin idoli, newyorkilainen professori Clay Shirky on sanonut, ettei ongelmamme ole tietotulva, vaan suodattimet.

– Tämä on suodatin. Jos onnistumme siinä, pärjäämme.

– Minulle netin iso lupaus on se, että sieltä saa sitä, mikä eniten kiinnostaa. No more, no less.

SCHUURMANS on kansallisuudeltaan hollantilainen. Hän tapasi kilpailun järjestäjät ja toiset finalistit yhtä lukuun ottamatta viime viikolla.

– Olin joukon ainoa ei-suomalainen ja luulen, että olin myös ainoa maaseudun edustaja. Muut olivat lähinnä pääkaupunkiseudulta.

– Tuomaristo piti ideaani vaikuttavana. Konsepti on selkeä ja valmis, mutta tekninen kehittely vaativaa.

Kuvateksti:
Jos Schuurmans on saanut työtilan kotipaikkakunnaltaan. Aikaisemmin Mikkelissä työskennelleen yrittäjän toimitilat ovat nyt Pyhäveden rannalla Mäntyharjussa entisellä kenkätehtaalla.

>> Jos Schuurmans

  • Syntynyt Arcenissa, Hollannin lounaisosassa.
  • Asuu Mäntyharjussa.
  • Perusti pari vuotta sitten yrityksen Cluetail Ltd.
  • Perheeseen kuuluvat vaimo Minna Ojamies sekä kolme alle kouluikäistä lasta.

>> Uutisraivaaja-kilpailu

  • Helsingin Sanomain Säätiön kilpailu.
  • Kilpailuun osallistui 257 hakemusta.
  • Voittaja julkistetaan 15.9.2011.
  • Pääpalkinto 250 000 euroa.
  • Jatkoon päässeet saivat 10 000 euron tuen innovaationsa kehittämiseen.
  • Innovaation pitää perustua avoimeen lähdekoodiin.
  • Se pitää ottaa käyttöön Suomessa.
  • Kilpailun esikuva on yhdysvaltalainen, vuosittainen Knight News Challenge.
  • Se on tuottanut esimerkiksi sijaintiin perustuvan palvelun, joka kerää paikalliset uutiset verkon materiaalista.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s